فیلم سینمایی فرق 2024-03-12
تفاوت بین درام و ملودرام : مهمترین تفاوتهای ساختاری
هژمونی چارچوبی تأکیدی و همه جانبه بر سیاست و قدرت و نیز رابطۀ دیالکتیکی و اجزای طبقه و جایگاه اصیلی برای همۀ آنهاست. هژمونی علاوه بر به دست داشتن رهبری، بر سرتاسر حوزههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ایدئولوژیک جامعه تسلط دارد. هژمونی بیش از آنکه صرفاً در پی تسلط بر طبقات فرودست باشد، به دنبال آن است که از رهگذر دادن امتیاز و با استفاده از ابزارهای ایدئولوژیک دست به ادغام و اتحاد با آنان بزند تا رضایتشان را به دست آورد. مبارزۀ هژمونتیک در جبههای گسترده صورت میگیرد، بنابراین ایدئولوژی در این چارچوب درک میشود. ایدئولوژی عبارت است از درکی از جهان که به طور ضمنی در هنر، قانون، فعالیتهای اقتصادی و در جلوههای مختلف اجتماعی و فردی تجلی پیدا میکند.
البته این فیلم نسبت به بسیاری از فیلمهای موزیکال دیگر، موسیقی را به شکلی ملایم بهکار بردهاست. درواقع در این فیلم شما کمتر شاهد قطعات موسیقی طولانی و خستهکننده خواهیدبود. اما در عوض تکیهکلامهای کوتاهی که به صورت آوازی توسط بازیگران اجرا میشود در فیلم، فراوان است و این بههیچوجه زننده نیست. همانطور که میدانید آریانا گرانده خواننده معروفی است، که تعداد قابلتوجهی از بزرگان موسیقی او را موردتحسین قرار دادهاند. در این فیلم این خواننده جوان و زیبا تمام توان خود را برای خواندن آهنگهایی که بنا به گزارشها آوازشان به صورت زنده در صحنه فیلمبرداری ضبط شدهاست، به کار میبندد. البته گرانده علاوهبر صدا و آواز شندینیاش، بسیار روان و دلچسب بازی میکند.
در پایان مراسم از نسخه چاپ دستی اثر خلق شده توسط استاد علی اکبر صادقی که در فیلم به نمایش درآمده، رونمایی و نمادین امضا شد. جشنواره بینالمللی فیلم زوم ZOOM، یکی از بزرگترین و مهمترین جشنوارههای سینمای مستقل لهستان است. هدف این رویداد، ارائه سینمایی جاهطلبانه با ارزش هنری بالا، موضوعات مستقل، اصیل و همچنین ترویج هنر مستقل فیلم است. بیست و هشتمین دوره زوم از ۳ تا ۹ مارس ۲۰۲۵ (۱۳ تا ۱۹ اسفند ۱۴۰۳) در لهستان برگزار خواهد شد. بهنظر میرسد فرایندهای رمزگذاری در این فیلم چنین بوده که فرهنگ قبیله را از لحاظ صفات بد و نابرابر خیلی برجسته نشان دهند اما، نابرابری جنسی در قبیله به آن شدت نیست و در طبقۀ متوسط نیز کاملأ دمکرات نیست. در واقع از لحاظ روشی نیز که تحلیل سه سطحی منطبق به رمز اجتماعی، فنی و ایدئولوژیک ارائه خواهد شد، سطح اول توصیفی است.
اگرچه از نظر تجاری موفق بود، اما منتقدان نسبت به آن دیدگاههای متفاوتی داشتند. برخی معتقد بودند که داستان آن بیش از حد ساده و سطحی است و برخی دیگر فیلم را یک درام تأثیرگذار درباره وسوسههای دنیای واقعی میدانستند. قبل از انتخاب رابرت ردفورد برای نقش جان گیج، بازیگران دیگری مانند وارن بیتی (Warren Beatty)، جان تراولتا (John Travolta) و مل گیبسون (Mel Gibson) برای این نقش در نظر گرفته شده بودند. اما در نهایت، رابرت ردفورد انتخاب شد زیرا کارگردان معتقد بود که او ترکیبی از جذابیت و قدرت را در این نقش به نمایش خواهد گذاشت.
آنها در جریان تحقیقات خود، روح یک پسر بچه را در یک آپارتمان قدیمی به دام میاندازند. بااینحال، این پسرک برخلاف ارواح معمولی، رفتارهایی غیرقابلپیشبینی از خود نشان میدهد و بهنظر میرسد که چیزی تاریکتر پشت داستان زندگی و مرگ او پنهان شده است. برای کشف این راز، گروه علمی از یک مامور ویژه با توانایی خواندن لبها کمک میگیرد؛ اما با پیشرفت تحقیقات، آنها با حقایقی وحشتناک و غیرقابلتصور روبهرو میشوند. داستان Dream Home درباره چنگ لی-شئون، زنی معمولی و سختکوش است که همیشه آرزوی داشتن یک آپارتمان در منطقهای لوکس را داشته است.
چنین داستانی جان میدهد برای به هم ریختن همه چیز تا شخصیت پس از تحمل یک دورهی سختی به ارزشهای زندگی و امید به آینده برسد یا برای ادامهی زندگی رستگار شود؛ رستگاری با عبور از حمام خون. نیمهی اول «فهرست کشتار» بیشتر به فیلمی اکشن با مایههای جنایی میماند و نیمهی دوم ناگهان تغییر رویه میدهد و اسلشر میشود. چنین موضوعی به خودی خود بد نیست و حتی میتواند اثری را تا حد یک شاهکار بالا بکشد. انگار نیرویی فرازمینی وجود دارد که همه چیز را کنترل میکند و اصلا همان نیرو است که این دنیای ویژه، و این منطقهی خاص از سوئد را تحت کنترل خود دارد.
فیلمساز باید بداند مخاطب فیلمش چه کسانی هستند و بر اساس آن اطلاع رسانی کند. در کشورهای دیگر (غیر از ایران) رده بنی سنی جزء ضروریات سینماست و اکثراً در متریالهای تبلیغاتیشان وجود دارد. قتلهایی که در آنها قربانیان بدون هیچ نشانهای از خشونت فیزیکی جان خود را از دست دادهاند و در نگاه اول مرگشان غیرطبیعی بهنظر میرسد. هرچه آنها عمیقتر در این پرونده کاوش میکنند، بیشتر متوجه میشوند که این قتلها ریشه در باورهای آیینی و فرقهای دارد که هدفشان رسیدن به جاودانگی است. فیلم دیدنی خارجی The Soul در تلاش است تا با ترکیب ترس و روانشناسی، فضای تاریک و مرموزی را بهتصویر بکشد.
صحنهای در جنگلی پر از پوشش خزهای از گیاهان و گلدستههایی از شکوفههای ظریف و گلگون وجود دارد، که سرسبز و دوستداشتنی است و میدرخشد و این یکی از چندین پیروزی قابلتوجه برای بخش طراحی تولید، به رهبری ناتان کرولی است. بازیگری رشتهای مبتنیبر دانش، مهارت و تجربه است که افراد با توجه به میزان تواناییهای خود میتوانند در آن به موفقیت برسند. بازیگران باید با توجه به تکنیکها، سبکها و روشهای مختلف بتوانند به بهترین شکل معنای جملات و احساسات را به مخاطبان خود انتقال دهند. تجربه نشان میدهد افرادی که در کلاسهای آموزشی بازیگری شرکت میکنند، از شانس بیشتری برای موفقیت در این رشته برخوردار هستند. مجموعه ایران آموزشگاه برترین مرجع برای یافتن بهترین آموزشگاههای بازیگری در سراسر کشور است.
همچنین آنها غالبا ژانر مورد علاقه خود را در بین دیگران هم پرطرفدارترین ژانر ارزیابی میکنند. اما در نظرسنجیها ژانری به عنوان ژانر محبوب اعلام میشود که رأی بیشتری از طرفدارانش جمع کرده است. ژانر فیلم، مقولهای است که یک فیلم را بر اساس عناصر روایی یا سبکی تعریف میکند. این دستهبندی میتواند به تعیین شخصیتها، صحنه، ساختار پلات و لحن فیلم کمک کند. به عنوان مثال، فیلمهای ژانر اکشن معمولاً دارای صحنههای مبارزه، تعقیب و گریز و نماهای حرکت آهسته هستند که هیجان و تنش را به اوج میرسانند.
برخی از فیلمهای ورزشی محبوب عبارتند از The Bad News Bears (1976)، A League of Their Own (1992)، و Bend It Like Beckham (2003) . فیلمهای موزیکال برای پیشبرد داستان یا توسعه بیشتر شخصیتها، آهنگ های گوناگون یا قطعات موسیقی را در روایت میبافند. موزیکال ها اغلب با فیلم های عاشقانه گره خورده اند، اما به آن ژانر محدود نیستند . فیلم های موزیکال ، تولیدات بزرگ و صحنه پردازی شده ای شبیه به تئاتر دارند ، مثلاً گنجاندن چند پیش فرض مهم یا عناصر شخصیت در سکانس ها .
به این معنا که به جای خلق صحنههای دلهرهآور اما زودگذر، این عدم آگاهی را تبدیل به وسیلهای برای خلق یک تعلیق پایدار میکند. حال در فیلم «بیپایان» هم با شصخیتهایی این چنینی طرف هستیم که در جستجوی مسیری هستند که به خودشناسی برسند و بتوانند هدفی برای زیستن پیدا کنند. این مسیر ناگهان پر از سنگلاخ میشود و آنها را در موقعیتی قرار میدهد که میتواند منجر به مرگشان شود. این موضوع سبب ایجاد هیجان و تنش میشود و اثر را در زمرهی ترسناکهای خوب چند سال گذشته قرار میدهد.
طلسم با استفاده از فیلمبرداری مستندنما، مخاطب را در فضای وحشتناک خود غرق میکند و حس واقعگرایی شدیدی ایجاد میکند. وحشت فیلم بیشتر از استفاده از صحنههای خونین بر القای ترس روانی و تاثیرات نفرین تمرکز دارد. ترکیب هوشمندانه فرهنگ و باورهای خرافی با یک داستان مدرن باعث شد، این فیلم تجربهای منحصربهفرد و هولناک باشد که تا مدتها در ذهن مخاطب باقی میماند.
فیلم خارجی رزمی ( فرقه شر ) دوبله فارسی.
جهان بیشازحد سوریال و عجیب است، و نمیتوان آن را واقعی در نظر گرفت و حتما باید معنایی داشتهباشد. شاید به همین دلیل است که کارگردان سعی نکردهاست به فیلم خود هیچ رنگی از واقعیت یا وزن واقعی بدهد. حتی وقتی دوربین او در آسمان میچرخد، از رودخانهها عبور میکند یا در دهکدهها حرکت میکند، همهچیز مانند صدای پسزمینه، دلپذیر و غیرواقعی به نظر میرسد.
هر دو داستان نشان میدهند که چگونه تصمیمات مالی و اخلاقی میتوانند تأثیرات بلندمدتی بر زندگی شخصیتها داشته باشند. در «آبان»، تصمیمات حرفهای و مالی آبان میتواند سرنوشت او را تغییر دهد. در «پیشنهاد بیشرمانه»، پذیرش یا رد پیشنهاد مالی میتواند تأثیرات عمیقی بر رابطه زوج و آینده آنها داشته باشد.
زاویه و فاصله دوربین در بازنمایی پرویز و احلام کاملاً در این دو طیف حرکت میکند. به این معنا که در هنگام نمایش پرویز دوربین با زاویه مقابل و مستقیم پرویز را نشان میدهد، اما فرهان را از پایین به بالا به تصویر میکشد. برای همین مخاطب با پرویز احساس همدلی میکند، در حالی که در فرهان نوعی ترس را مشاهده میکند.
نکتهای که این اثر را از دیگر فیلمهای اسلشر متمایز میکند، روایت غیرخطی و پردازش عمیق شخصیت اصلی است. فیلم از ابتدا تا انتها بین گذشته و حال در رفتوآمد است و بهتدریج دلایل لی-شئون برای انجام این قتلها را روشن میکند. برخلاف بسیاری از فیلم های ترسناک، قاتل این داستان نه یک موجود فراطبیعی است و نه یک بیمار روانی کلیشهای، بلکه زنی است که تحت فشارهای اقتصادی و نابرابریهای اجتماعی به نقطه انفجار رسیده است.
صدای غنی و مخملی سینتیا اریوو زیر بار طرد شدن و تمسخرهای الفابا میشکند. الفابا که بیشتر توسط پدرش طرد شده و توسط دیگران موردتمسخر قرار میگیرد، از دوران کودکی به بعد با تفاوتهایش مبارزه میکند، یک مشکل وجودی که او را منزوی و عملا در یک حباب سبز استعاری محصور میکند. این یکی از مواردی است که سینتیا اریوو در همان اوایل با نوع بازی و فیزیک بدنی و انزوای قابللمس خود نشان میدهد. این تصویر بهطور اساسی، تضاد قابلتوجهی با صدای آواز خواندن بسیار رسا و جذاب او ایجاد میکند، که پنجرهای را به روی وجود درونی او باز میکند.
در این فیلم همچنین تماشای شخصیتهای رنگارنگ و نامتعارف در حال آواز خواندن، رقصیدن و گاهی پرواز در هوا بدون لباس ابرقهرمانی، سرگرمکننده است. این موضوع خبر از توانایی کارگردان فیلم یعنی آری آستر میدهد که میتواند در دو فیلم مجزا، با حضور عناصری ثابت، حال و هوای متفاوتی خلق کند. مشخص است که او به خوبی با سینمای وحشت آشنا است و سالها با این ژانر زندگی کرده و بارها به تماشای آثار شاخص آن نشسته است. حال همهی آن فیلمها را گرفته، درونی کرده و از فیلتر ذهنی خود عبور داده و اثری ساخته که گرچه چیزهایی از آن شاهکارهای ماندگار در خود دارد اما فیلمی خود بسنده است که جهان خود را میسازد. تمثیل شرور هم بهاندازه کافی صریح و هم مبهم است، که بتوانیم آن را با هر محیط سیاسی یا اجتماعی که بخواهیم، تطبیق دهیم. کاملا مشخص است که شاهکارهای جورج اورول تاثیر آشکاری بر کتاب مگوایر داشتهاند.
در اکثر مواقع، حضور یک افسر پلیس در یک فیلم ترسناک سبب میشود که مخاطب احساس آرامش کند؛ مگر این که آن فیلم ترسناک از هیولایی فراطبیعی برخوردار باشد. اما اگر عامل ایجاد وحشت یک یا چند قاتل باشد، افسر پلیس میتواند آنها را فراری دهد یا حداقل باعث گم و گور شدن آنها شود. اما در این جا قرار است که هر دوی این اتفاقات شکل بگیرد، هم عدهای جانی در تصویر فیلمساز حضور دارند و هم هیولاهایی که هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند. در این جا هم مانند فیلم «نیمه تابستان» در همین فهرست، داستان در کشور سوئد میگذرد. منطقه سرد شمال سوئد و البته طبیعت وحشی آن جا به آری آستر، کارگردان آن فیلم اجازه داده بود که بتواند قصهی دردناک خود را تعریف کند.
فالوز در انتهایمقاله خود به نقل از یک کارتونیست می گوید «تفاوت مووی و فیلم در این است که اولیتا مرز مرگ پیش می رود تا یک لحظه شما را کسل نکند، اما دومی حتی در مقابل یک لحظهسرگرم کردن شما مقاومت می کند.». همانطور که در مقدمه گفتیم، مهمترین تفاوت فیلم و سریال در تعداد قسمت ها و مدت زمان هر قسمت است. مستند سینمایی «رخ» به کارگردانی سام کلانتری و تهیه کنندگی سام کلانتری و آرش صادقی برداشتی آزاد از زندگی و رویاهای علی اکبر صادقی نقاش معاصر و هنرمند نامی هنرهای تجسمی است. این رویداد به جشنواره کارگری ترکیه نیز شناخته میشود و هر ساله علاوه بر نمایش فیلمها شاهد برگزاری کارگاهها و برنامههای جنبی فرهنگی است. بیستمین دوره جشنواره لابور ۲ تا ۱۱ مه ۲۰۲۵ (۱۲ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) در کشور ترکیه برگزار خواهد شد. فرهان در هنگام حرف زدن گاهی تپق میزند و کلمات را خوب ادا نمیکند، از حرکات دست و بدن طوری استفاده میکند که انگار قصد حمله دارد و بسیار گستاخانه است.
چند نوع سبک در ژانر اکشن
لذا سعی دارد تا به اطرافیان خود آموزش دهد که چگونه با این آینده دردناک مواجه شوند. افسر پلیس نیویورکی، “رالف سارچی” (اریک بانا) که درگیر مبارزه با مشکلات شخصی خود است، تحقیقاتی در مورد یک سری مزاحمت ها و جنایت های غیر عادی را آغاز می کند. او با بهره گیری از نیروی یک کشیش (ادگار رامیرز) که در زمینه جن گیری آموزش دیده است به مبارزه با ترسی شیطانی که شهرشان را تهدید کرده است،می پردازد.
مهوش وقاری: کمدیهای امروز به سمت لودگی میروند
نکتهی دوم این که پیچشهای ناگهانی باید به شکلی ارگانیک در دل داستان جا بیفتد وگرنه به جز غافلگیر کردن مخاطب و تاثیر ناگهانی هیچ دستاوردی دیگری ندارد و حتی میتواند باعث سقوط آزاد اثر و سردرگمی مخاطب شود. در «فهرست کشتار» این پیچشها تا حدود زیادی جای خود را در اثر پیدا میکند اما به آن اندازه نیست که در روابط علت و معلولی اثر منطق درستی پیدا کند. نمایش دل و رودههای بیرون زده یا جوی خون یا اعضای بدن مثله شده، در سرتاسر فیلم وجود دارد. به نظر میرسد که این فیلمسازان حتی گاهی پا را فراتر از توقعات ابتدایی از تماشای یک فیلم وحشتناک گذاشتهاند و آگاهانه دست به خلق فیلمی زدهاند که هیچ هدفی جز به هم زدن حال مخاطب و شوکه کردن او ندارد.
ژانر عاشقانه :
طولی نمیکشد که چین متوجه میشود این مکان تحت تسلط نیروهای اهریمنی و ارواح انتقامجو است. استفاده از رنگها و همچنین قاببندیها و تدوین غیرمتعارف در کنار حاشیهی صوتی درجه یکی که توسط یوهان یوهانسون فقید خلق شده، به کارگردان کمک کرده که به فضاسازی مورد نظر خود برسد. اهمیت فضاسازی تا آن جا است که عملا تبدیل به دلیل اصلی وجودی فیلم میشود.
برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز میتوانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسیهای فیلمهای روز دنیا مراجعه کنید. اکران سال 1979 یکی از بهترین فیلمهای دارای مالکیت شیطان است و دلیل ترسناک بودن آن این است که ترس واقعی از حمله به خانهها و فضاهای امن دیگر را ایمن نمیکند. اگرچه بیشتر دنبالههای ترسناک بسیار پایینتر از نسخههای اصلی هستند، بازسازی The Amityville Horror در سال 2005 نیز تقریباً به همان اندازه خوب است. در حالی که فیلمهایی به سبک فیلمهای یافت شده برای مدتی وجود داشتند، فعالیتهای پارانورمال، هشت سال پس از اولین باری که پروژه جادوگر بلر این کار را انجام داد، دوباره این ژانر را شروع کرد.
چگونه انواع ژانر فیلم را تشخیص دهیم؟ در این مقاله، با ۱۳ ژانر اصلی فیلم و ویژگیهای هر کدام آشنا میشوید. از ژانر ماجراجویی و ژانر درام گرفته تا فیلمهای علمی تخیلی، این راهنما به شما کمک میکند تا به راحتی بتوانید فیلمها را دستهبندی کنید و بهترین فیلمها را در هر ژانر پیدا کنید. در ابتدای فیلم فرهان در عمق زاویۀ دوربین و در تاریکی با سیگار کشیدن نشان داده میشود. این گفته معروف که آنجا که سخن از گفتن بازمیماند، موسیقی آغاز میشود؛ در فیلم موزیکال شرور کاملا مشهود است. اگر از طرفداران بزرگ موسیقی و فیلمهای موزیکال هستید، بدونشک از تماشای شرور لذت بیشتری خواهیدبرد.
درام در سینما و تئاتر نقش کلیدی در روایت داستانهای عمیق و تأثیرگذار ایفا میکند. این ژانر با تمرکز بر احساسات انسانی، تعارضهای پیچیده، و توسعه شخصیتها، به ایجاد ارتباط احساسی قوی بین مخاطب و داستان کمک میکند. در تئاتر، درام از طریق بازیهای زنده و دیالوگهای تأثیرگذار، مخاطبان را درگیر میکند و فضایی واقعی و ملموس خلق میکند. در سینما، درام با استفاده از تکنیکهای بصری و صوتی، ابعاد بیشتری به داستان میبخشد و تجربهای احساسی و فراگیرتر ارائه میدهد. این ژانر به بررسی مسائل اجتماعی، اخلاقی، و روانشناختی میپردازد و اغلب پیامهای تأملبرانگیز درباره زندگی و انسانیت منتقل میکند.
بهترین سریال های جنایی براساس واقعیت که وحشتزدهتان میکنند (10 مورد)
این تنوع در ژانرها به فیلمسازان این امکان را میدهد که داستانهای متفاوتی را با استفاده از عناصر و ویژگیهای مختلف به تصویر بکشند. ملودرام نیز آثار شاخصی دارد که با تحریک احساسات شدید، مخاطبان زیادی را جذب کردهاند. یکی از نمونههای کلاسیک ملودرام در تئاتر، نمایشنامه عروسکخانه اثر هنریک ایبسن است که به موضوعات حقوق زنان و محدودیتهای اجتماعی میپردازد. در سینما، فیلمهایی مانند تایتانیک و The Fault in Our Stars بهعنوان ملودرامهای برجسته شناخته میشوند که با داستانهای عاشقانه و لحظات عاطفی خود مخاطبان را مجذوب میکنند.
۱۰ فیلم برتر ژانر عاشقانه
بههمین دلیل توصیه میکنیم علاقهمندان به عرصه بازیگری سینما و تئاتر برای کسب دانش و تجربه بیشتر از طریق وبسایت ما به بررسی آموزشگاههای برتر سینمایی و دورههایی که ارائه میدهند بپردازند. فیلمها و نمایشهایی که ریشه در واقعیت دارند یا در حال بازنمایی صحنهای مشابه با دنیای واقعی هستند و صرفا تخیلی نیستند، در گروه ژانر درام قرار میگیرند. داستانهای نمایشنامهها و فیلمنامههای درام ریشه در واقعیت دارند و در چهارچوبهای معینی مانند داستان زندگی، اتفاقات مورد بررسی و چالشهایی که شخصیتها با آنها مواجه میشوند، قرار دارند.
لباس فرهان عربی و زمخت است و تمام زنان قبیله لباسهای سیاه بر تن دارند، ولی پرویز عینک دودی میزند و تنوع رنگها را حفظ میکند. در این راستا گفتوگوی پرویز و احلام، احلام و فرهان و در نهایت گفتوگوی خاله احلام با گاو و در خلال آنها رمزگان فنی این فیلم ارائه میشود. علیرغم اینکه ورود مدرنیته به کشور از اوایل دورۀ قاجار (آزاد ارمکی، 1380؛ بهنام، 1382) شروع شد و هماکنون اقصی نقاط را درنوردیده است، اما همچنان نظام قبیلهایی پابرجاست.
درام (Drama) در لغت به معنای نمایش است اما در کاربرد روزمره به عنوان یکی از ژانرهای سینما به حساب میآید. در چنین ژانری کاراکترهای فیلم یا سریال در یک ساختار واقعگرایانه با مشکلات احساسی مواجه میشوند. درام بهعنوان یکی از ژانرهای پایهای هنر، بر واقعگرایی و بازنمایی پیچیدگیهای انسانی تاکید دارد. این ژانر تلاش میکند تا زندگی انسان را با تمام جنبههای واقعی و گاه متناقض آن به تصویر بکشد.
ژانر ترسناک :
سری فیلمهای وی/ اچ/ اس را باید ذیل زیرژانر فیلمهای پیدا شده از ژانر مادر وحشت دسته بندی کرد. این زیرژانر اشاره به فیلمهایی دارد که در آن فرد یا افرادی به تعدادی نوار ضبط شده برخورد میکنند و با تماشای آنها متوجه اتفاقات ترسناکی میشوند که هیچ تصوری از آن ندارند. ژانرهای اصلی فیلم شامل اکشن، ماجراجویی، کمدی، درام، فانتزی، ترسناک، موزیکال، معمایی، عاشقانه، علمی تخیلی، ورزشی، تریلر (دلهرهآور) و وسترن هستند. این ژانرها هر کدام ویژگیها و خصوصیات خاص خود را دارند که آنها را از یکدیگر متمایز میکند. برای مثال، فیلمهای جنگی و فیلمهای زامبی نمونههایی هستند که میتوانند ژانرهای مختلفی از اکشن، درام یا تریلر را دربر بگیرند.
دختر به قبیله میرود تا آنها را قانع کند که با فردی غیر از اعضای قبیله (دکتر پرویز) از دواج کند. بعد از وی دکتر پرویز هم به قبیله میرود تا با آنها صحبت کند و موافقت قبیله را به دست آورد تا با دختر (احلام) ازدواج کند، ولی ساختارهای اجتماعی قبیله چنین اجازهای به آن دو نمیدهد و طی اتفاقاتی هر دو کشته میشوند. این مفهوم هم با برداشت دیالکتیکی ساختار و متن وفق دارد و هم چارچوبی برای نظریهپردازی و تحلیل ایدئولوژی گفتمانی فراهم میآورد.
نمایشگاه کتاب
کارگردانان فیلم «بیپایان» داستان ترسناک فرقهای خود را به عناصر آشنای سینمای علمی- تخیلی گره زدهاند تا اثری متفاوت خلق کنند. سالها است که کارگردانان سینمای وحشت چنین میکنند و از ناشناختههای علمی یا فضایی برای ترسناندن مخاطب خود بهره میبرند. حضور قاتلی میتواند فیلم را ذیل ژانر جنایی قرار دهد یا آن را به فیلمی ترسناک تبدیل کند. بستگی به فیلمساز دارد که تمرکز داستان را بر قتل و جنایت و نحوهی نمایش آن بگذارد یا بر حل معما و دستگیری قاتل یا نحوهی دنبال کردن سرنخها توسط جنایتکاران.
او که از کودکی شاهد سختیهای خانوادهاش در تامین هزینههای زندگی بود، تمام تلاشش را میکند تا رویایش را محقق کند. وی وقتی متوجه میشود که قیمت خانههای محبوبش همچنان درحال افزایش است و رسیدن به این هدف غیرممکن بهنظر میرسد، تصمیمی هولناک میگیرد. چنگ با بیرحمی و دقتی وحشتناک، ساکنان آپارتمان موردنظرش را یکییکی از بین میبرد و ردپای خونینی از خود به جا میگذارد. پس اگر از تماشای فیلمهای مولتی ژانر لذت میبرید که مدام تغییر رویه میدهند و هیولاهای آنها هم از هیچ منطق زمینی پیروی نمیکنند، از تماشای «خلاء» لذت خواهید برد.
مردم آنگونه که به نظر میرسد، نیستند و بازرس هر چه در پرونده پیشرفت میکند بیشتر متوجه این موضوع میشود، اما به سختی باور میکند این مردم مهربان دست به جنایت بزنند. او دیر متوجه میشود که آنها چندان هم خوشبرخورد نیستند و اگر پای اعتقاداتشان وسط باشد، امکان بروز هر خشونتی را دارند. او میان مردمانی متعصب گیرافتاده که مفهوم حرفهایشان را نمیفهمد و ماهیت اعمالشان برایش ناشناخته است.
{ژانر علمی تخیلی (Science Fiction)
|}کارگردان فیلمی ساخته که آشکارا میتواند به تجربهی یکهای برای مخاطب خود تبدیل شود و حتی لقب یکی از برترن فیلمهای ترسناک یک دههی گذشته را تصاحب کند. همین موضوع به فیلم حال و هوایی تاریخی داده که در ترکیب با خصوصیات جزیره یا همان محل زندگی افراد آن فرقه، به مرموز شدن داستان کمک میکند. داستان این آثار باید سریع به سرانجام برسد اما به دلیل موقعیتهای تهدیدآمیز و عوامل مختلف این پایان به تعویق میافتد و مخاطب را منتظر نگه میدارد. ژانر مهیج یا تریلر بیشتر اوقات با انواع ژانرهای دیگر فیلم ترکیب میشود. عنصر اصلی فیلمهای ژانر وحشت، هراس و ترس است که در بیننده احساس ترس، تنفر یا انزجار به وجود میآورند. این ژانر موضوعات متنوعی مثل قتل، خودکشی، شکنجه، آشفتگیهای روانی، حضور ارواح، انسانهای خونآشام، بختک، جنگیری، جادوگری و… را شامل میشود.
Paranormal Activity با ترسهای کمهزینه اما وحشتناک خود به موفقیت دست یافت؛ زیرا فیلم زوجی را دنبال میکند که اتفاقات عجیبی را در خانه خود تجربه میکنند. فیلمهای ژانر ورزشی حول محور یک تیم، یک بازیکن یا یک هوادار دو آتیشه شکل میگیرند و خودِ ورزش به عنوان انگیزه داستان و کمک به پیشروی داستان حضور دارد . این فیلمها کاملاً روی خودِ ورزش متمرکز نیستند، اما عمدتاً از آن به عنوان پسزمینه ای جهت ارائه یک بافت برای قوس های احساسی شخصیتهای اصلی استفاده میکنند. فیلم های ورزشی می توانند دراماتیک یا طنز باشند و اغلب تمثیلی هستند.
این شخصیتها ساده و کلیشهایند و الزاما مثبت نیستند؛ ممکن است خاکستری یا منفی باشند. در این آثار داستان بر روی روابط انسانی، مسائل اخلاقی، خانوادگی، عشق و ازدواج است به همین دلیل بیشتر سکانسها در فضای خصوصی خانه ساخته میشود. بهترین سریال های زامبی محور 2025 با داستانهای مهیج و شخصیتهای جدید، طرفداران این ژانر را به دنیای پساآخرالزمانی پر از هیجان و ترس میبرند. کنستانتین فقط در مورد تسخیر شیطان نیست، بلکه در دنیایی از شیاطین با زیباییشناسی گوتیک فوقالعاده میگذرد. فرقههای شیطانپرستی، همیشه میتوانند ترس را به جان بیننده بیاندازند. در ادامه به بهترین فیلم های شیطان پرستی که نباید ببینید خواهیم پرداخت.
در مقابل، فیلمهای ژانر ترسناک اغلب دارای پرش ترسناک یا جامپ اسکر هستند و بیشتر بر ایجاد وحشت و اضطراب تمرکز دارند تا دیالوگهای طولانی. هر ژانر با استفاده از عناصر خاص خود تجربهی منحصربهفردی را برای تماشاگران ایجاد میکند. داستان فیلم چینی ترسناک درباره بازیگری بهنام چین سیهو است که در دنیای واقعی نیز یک بازیگر فیلمهای کلاسیک ترسناک بود و حالا نسخهای خیالی از خودش را در فیلم بازی میکند. او که درگیر افسردگی شدید شد، به یک مجتمع آپارتمانی مخوف نقل مکان میکند و قصد دارد در آنجا خودکشی کند؛ اما درست در لحظهای که مرگش حتمی بهنظر میرسد، نیرویی نامرئی او را نجات میدهد. وی بهتدریج با همسایههای عجیبوغریب این ساختمان آشنا میشود؛ ازجمله یک شکارچی خونآشام بازنشسته، یک پیرزن مرموز که با اجساد مردگان کار میکند و یک زوج تسخیرشده که گذشتهای تاریک دارند.
{ژانر اجتماعی (Social)
|}همچنین فرصت بیشتری هم برای ایجاد ارتباط و درک نوع رابطه و دوستی بین گلیندا و الفابا در این فیلم وجود دارد. در فیلم شرور همچنین شخصیتها نوعی واکنش عاطفی از خود نشان میدهند، که کاملا توسط مخاطب احساس میشود. این شخصیتها با کمک بازی خوب بازیگران، با مخاطب ارتباط برقرار کرده و کاملا ملموس است؛ هرچند که در یک دنیای جادویی جریان دارد. غیر از بازیگران عوامل دیگری هم به بار دراماتیک فیلم کمک کرده و احساسات مخاطب را برمیانگیزانند. بسیاری از قطعههای موسیقی هم در طول فیلمبرداری به صورت زنده اجرا شدهاند و این به بازیگران اجازه دادهاست، تا اجرای طبیعی، احساسی و خارقالعادهای داشتهباشند. درحقیقت برای یک فیلم موزیکال که بر اساس داستان جادوگر شهر از ساخته شدهاست، این فیلم احساسات زیادی را به جریان میاندازد.
برخی معتقد بودند که شخصیتهای اصلی فیلم باید تصمیمات متفاوتی میگرفتند تا داستان منطقیتر و تأثیرگذارتر باشد. حتی سالها بعد از اکران فیلم، این پایان همچنان یکی از مورد بحثترین پایانهای سینمایی در میان طرفداران فیلمهای درام عاشقانه محسوب میشود. «پیشنهاد بیشرمانه» در واقع اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته جک انگلهارد (Jack Engelhard) است.
درام عاشقانه فیلمهایی با ژانر رمانتیک و دارای شخصیتهایی هستند که قصه عاشقانه آنها بیان میشود. در این نوع ژانر درام باورهایی مانند عشق در نگاه اول یا عشق برای همه وجود دارد، تقویت میشود. داستان این نوع ژانرها معمولاً حول افرادی است که عاشق شده، از عشق خارج میشوند و دوباره عشق برای آنها اتفاق میافتد. برای اثرگذاری هر چه بیشتر یک اثر، کارگردانان از درام رومانس استفاده میکنند.
فیلم سینمایی ذره بین
فیلم سینمایی روز صفر
فیلم سینمایی ذبیح بهروز وثوقی
فیلم سینمایی راز بقا
فیلم سینمایی ذهن دوگانه دوبله فارسی
فیلم سینمایی رستگاری در شاوشنگ
فیلم سینمایی ذوالقرنین
فیلم سینمایی راز دریاچه
فیلم سینمایی ذهن برتر
فیلم سینمایی رز قرمز