آموزش سئو مقدماتی

آموزش سئو از صفر تا صد مبتدی تا پیشرفته +دوره رایگان سفینه

معمولا این نوع صفحات بازه زمانی خاصی داشته و پس از آن برداشته می‌شوند. از آنجایی که این صفحات به طور موقت در وبسایت قرار داده می‌شوند، اکثرا به صورت استاتیک طراحی شده تا سرعت لود بالایی داشته باشند. بیشترین کلمات یا عباراتی که کاربران در گوگل سرچ می‌کنند، مشخص کننده کلمات کلیدی سایت هستند. شما کاربران می‌توانید برای تولید محتواهای مهم خود و رعایت سئو صددرصدی در آنها، اقدام به سفارش رپورتاژ آگهی از مجموعه SEOEDU نمایید. این مجموعه با بهره‌مندی از یک تیم آموزش دیده و متخصص در سئو محتوا، آماده انجام سفارش تولید محتوای سایت شما می‌باشد.

به طور مشخص schema markup می‌تواند ۲ مزیت مهم برای سایت شما به همراه داشته باشد. بیشتر افراد schema markup را مساوی با ستاره و FAQ در نتایج گوگل می‌دانند. استفاده فایل robots.txt جلوگیری از خزش تعدادی از صفحات سایت است که نمی‌خواهیم توسط ربات‌های گوگل ایندکس شوند. اگر آماده‌سازی را مناسب انجام داده باشید این مرحله ساده‌ترین مرحله کار است. با پیشرفته شدن گوگل و رونمایی از الگوریتم‌ هامینگ‌برد؛ گوگل به سطح جدیدی از درک محتوا رسیده است. اگر از فصل ۱ خاطرتان باشد؛ ارتباط یکی از ۳ ضلع مثلث موفقیت در سئو بود.

در این مثال، ما حداقل سود را به شما نشان می‌دهیم؛ فرض کنید که شما صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید که در زمینه فروش کفش فعالیت می‌کنید و از هر فروش کفش، 70 هزار تومان سود می‌کنید. با تمرکز بر یادگیری طی 6 ماه به سطحی می‌رسید که امکان استخدام در شرکت‌ها به عنوان یک کارشناس سئو را خواهید داشت. از همین جا درآمدزایی شما شروع می‌شود و قاعدتا تا یک سال اول مبلغ بالایی نخواهد بود. این امکان وجود دارد که یک سایت اینترنتی مرتبط با یک موقعیت مکانی ثبت شده در گوگل باشد و از این طریق شانس ما برای دیده شدن در جستجوهای محلی (مثلا عبارت “رستوران ایتالیایی میرداماد”) را افزایش دهد. طی چند سال اخیر فرهنگ جستجو در میان تمام مردم دنیا رواج یافته و البته رونق استفاده از تلفن های همراه موجب شده تا دسترسی به اطلاعات نسبت به گذشته بسیار سریع و ساده باشد. در حال حاضر روزانه میلیاردها جستجو از طریق گوگل انجام می‌شود که بسیاری از آنها با هدف خرید کالا یا دسترسی به خدمات هستند.

آموزش سئو در آکادمی تابان از دوره های مقدماتی تا پیشرفته شروع می شود و با توجه به سطح شما مدت زمان این دوره ها متغیر است. شما می توانید برای مشاهده راه های ارتباطی با ما به صفحه تماس با ما سر بزنید. آنالیز سایت به معنای بررسی تمامی جنبه های سایت، نحوه عملکرد آن ها، و تحلیل داده های به دست آمده است. بررسی سئو سایت به شما این امکان را می دهد تا داده های مهمی را درباره وضعیت سایت خود به دست آورید. به عنوان مثال، آنالیز سئو سایت تمام ایرادها و مشکلات سئو وبسایت را به شما نمایش می دهد.

برای مثال موضوع سایت، عمر سایت، وضعیت فعلی سایت (نوپا یا قدیمی)، روزمه سئوکار و …. سئو یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای افزایش حضور آنلاین شماست. آکادمی برتر با هدف آموزش سئو، آموزش دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت کار خود را در زمستان 1399 آغاز کرد و در مدت زمان کوتاهی با بهره مندی از اساتید مجرب و قابل اطمینان توانست جایگاه مناسبی در سطح وب ایران پیدا کند. با کسب تجربه و اعتماد به نفس در پروژه‌های مختلف این فرصت را دارید که به عنوان فریلنسر نیز فعالیت کنید و درآمد ماهانه را به سرعت افزایش دهید. تصور اینکه در کنار فعالیت و شغل اصلی خود (مثلا به عنوان مدیر کسب و کار) می‌توانیم آموزش سئو را هم دنبال کرده و خودمان این مهم را به دست بگیریم، شانس کمی برای موفقیت خواهیم داشت.

اگر کلمه کلیدی شما “ورزش‌های خارج از سالن” باشد و شما تصویری از یک مرد در حال صعود کوه را به نمایش می‌گذارید، شما مجبور نیستید متن جایگزین تصویر را “یک مرد در حال انجام یک ورزش خارج از سالن” قرار دهید. ممکن است متوجه شوید که با وجود تفاوت کلمات، همه آن‌ها درباره یک موضوع هستند، یعنی ایجادیک وبلاگ. آنها به ندرت قصد کاربر را در نظر می‌گیرند، در حالی که در واقعیت، این موضوع حتی مهمتر از حجم جستجو است. با نگاه کردن به SERP می‌توانید تشخیص دهید که هدف جستجو در پشت پرس و جو چیست و آیا با محتوای شما مطابقت دارد یا خیر. علاوه بر این، رتبه بندی فقط برای کلمات کلیدی با حجم بالا همیشه امکان پذیر نیست. به این دلیل است که پرس و جو خاص‌تر است، بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که کاربر در سفر خریدار بیشتر باشد.

همچنین صفحات ما در اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و لینکدین مستقیما شانس حضور در نتایج جستجو و کسب بازدیدکننده از گوگل را دارند. البته Content Marketing محدود به تولید محتوا در سایت و انتظار برای کسب نتیجه نیست بلکه باید تلاش کنیم تا این محتوا به دست مخاطب مرتبط با خودش نیز برسد. برای کسی که در ابتدای راه قرار دارد تشخیص آموزش اصولی با تجربه سطحی بسیار دشوار بوده و ممکن است دید اشتباهی نسبت به سئو و یادگیری آن به دست آورد. بپذیریم که بخش زیادی از دانش سئو حاصل تجربه افراد و اجرای پروژه‌های مختلف است ولی همه به یک اندازه قدرت تحلیل شرایط و تبدیل آن به یک الگوی تکرارپذیر را ندارند. متاسفانه آموزش‌های متعددی در اینترنت وجود دارند که نتیجه برداشت شخصی یا حاصل یک اتفاق در پروژه‌ای خاص هستند ولی در قالب تکنیک و آموزش به صورت عمومی منتشر می‌شوند.

برای مثال می‌توان به بهبود سرعت سایت، بهینه کردن کدها، انتخاب قالب مناسب و … به عنوان چک لیست‌های سئو تکنیکال اشاره کرد. الگوریتم تازگی محتوا به صفحاتی که بروز شده باشند یا تازه منتشر شده باشند، اهمیت بیشتری نسبت به صفحاتی می‌دهد که زمان زیادی از تاریخ انتشار یا اپدیت آنها می‌گذرد. دقیقا به همین دلیل است که در دوره‌های آموزش سئو و تولید محتوا رایگان، اساتید اصرار بر این دارند که محتواهای خودتان را هر چند وقت یکبار آپدیت کنید. برای همین شما لازم است تا با این الگوریتم و قوانینشان آشنا باشید تا باید و نبایدهای گوگل را به خوبی بشناسید. البته در منابع رایگان سئو به مانند دوره‌های آموزش صفر تا صد سئو رایگان هم به این موضوع‌ها پرداخته می‌شود که با یک سرچ ساده می‌توانید با الگوریتم‌های گوگل، آشنا شوید. البته درآمد سئوکارها فقط به دریافت پروژه ختم نمی‌شود؛ احتمالا شما هم با کلمه مشاوره سئو آشنا هستید.

کلمات کلیدی مرتبط را به صورت پراکنده به کار برده و نسبت به غنی سازی محتوا که می‌تواند با اضافه کردن ویدیو، اینفوگرافیک، پادکست و غیره انجام شود، اقدام نمایید. موتور جستجوی گوگل از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند. این الگوریتم‌ها به طور مداوم در حال تغییر و به‌روزرسانی هستند تا نتایج مرتبط‌تر و باکیفیت‌تری را به کاربران نمایش دهند. آموزش سئو مستلزم آشنایی با انواع الگوریتم های گوگل در سئو و درک نحوه عملکرد آنهاست. اگر می خواهید سایت شما به کاربران نمایش داده شود، باید با بهینه سازی سایت شانس خود را برای گرفتن رتبه در موتورهای جستجویی مانند گوگل افزایش دهید. فرقی نمی کند که سایت شما روی یک سرور اشتراکی، VPS، یا سرور اختصاصی قرار دارد، باید از سئو استفاده کنید تا این سایت با کلمات کلیدی سرچ شده توسط کاربر دیده شود.

درواقع اینطور بگویم که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا “سئو فرندلی” است. البته ویژگی‌های وردپرس فقط به همین موضوع ختم نمی‌شود که برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنم که به صفحه آموزش وردپرس سایت سئو پرشین مراجعه کنید. البته درست است که این موارد جزو سئو به شمار می‌رود؛ ولی شما فقط یک قطره از دریا مشاهده کردید. پیشنهاد من در جواب به سوال چگونه سایت را سئو کنیم این است که حتما در یک دوره آموزش تخصصی سئو شرکت کنید تا به خوبی با واقعیت علم سئو و مراحل آن آشنا شوید. یکسری از سایت‌ها به کاربران خودشان اجازه می‌دهند که پست‌هایی را در سایت منتشر کنند که آنها را با اسم پست مهمان می‌شناسند.

بهترین روش برای یادگیری سئو، شرکت در یکی از دوره‌های آموزش سئو است. البته کیفیت دوره آموزش سئو هم می‌تواند تاثیر مستقیم در روند یادگیری شما داشته باشد. دوره‌های مختلف و زیادی در سطح اینترنت وجود دارند که شما باید بهترین آنها را برای گذراندن دوره سئو، انتخاب کنید. همچنین، برای یادگیری سئو بهتر است با دنبال کردن بلاگ‌ها، پادکست‌ها و کانال‌های مرتبط در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از پکیج آموزش سئو رایگان  و سایت‌های آموزشی به روز باشید. همچنین، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین و کلاس‌های حضوری و استفاده از منابع متنی و کتاب سئو نیز می‌تواند به شما در یادگیری سئو کمک کند.

آنها در نتایج جستجو یا زمانی که صفحه در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، نمایش داده می‌شوند. با این حال، هنوز بعضی از مرورگرها این فرمت‌ها را پشتیبانی نمی‌کنند (و در وردپرس هم پشتیبانی نمی‌شوند)، بنابراین می‌توانید آن‌ها را به‌صورت انتخابی استفاده کنید یا منتظر شوید تا در تمام پلتفرم‌ها استفاده شوند. خوشبختانه، بیشتر توسعه‌دهندگان در حال حاضر در طراحی قالب وردپرس به سازگاری با موبایل توجه می‌کنند، بنابراین اگر یک قالب وردپرس با کیفیت انتخاب کنید، باید خوب باشد. نه تنها به دلایل واضح، بلکه به این دلیل که استفاده از پروتکل HTTPS در سال 2014 به یک سیگنال رتبه بندی جزئی تبدیل شده است. به عبارت دیگر، اگر از HTTPS استفاده نکنید، ممکن است وب سایت شما در گوگل خوب عمل نکند.

راه‌اندازی یک سایت شخصی (موضوع‌ش مهم نیست) هزینه زیادی ندارد ولی فضای مناسبی برای کسب تجربه و پیاده‌سازی آموزش است. پیشنهاد می‌کنیم 2 تا 6 ماه زمان برای این مرحله صرف کنیم و در کنار یادگیری مداوم هر چه آموختید را اجرا کنیم. در عصری زندگی می‌کنیم که همه چیز به سرعت در حال تغییر است، در دنیای سئو این تغییرات سریعتر هم هستند. با جستجو در گوگل و مطالعه منابع رایگان ممکن است محتوایی را انتخاب کنیم که کارایی و معنای خود را از دست داده باشد و به دلیل اینکه هنوز قدرت تشخیص درست نداریم آن را به عنوان یک منبع معتبر بپذیریم. بررسی های مسائل فنی وبسایت ها می تواند  شما را چندیدن گام برای گرفتن جایگاه های مناسب در کلمات کلیدی جلو بیندازد. داشتن شناخت کافی نسبت به HTML و CSS می تواند برای آموزش مقدماتی و اولیه سئو مفید باشد.

از آن جایی که استفاده از این ابزار نیاز به آموزش کامل و جامعی دارد، می توانید با کلیک بر دکمه زیر به دوره آموزش گوگل آنالیتیکس ویکی دمی منتقل شوید. اگر می خواهید تبدیل به یک سئو کار حرفه ای شوید باید با انواع بک لینک ها آشنایی کامل داشته باشید و بنا به شرایط سایت خود، به میزان لازم بک لینک سازی انجام دهید. داشتن محتوای تکراری می تواند بر رتبه سایت شما در موتورهای جستجو تاثیر بگذارد. اگر محتوا تکراری بوده و در بیش از یک URL در اینترنت قابل مشاهده باشد، برای ربات های گوگل قابل تشخیص نخواهد بود که کدام یک از ادرس ها نیز دارای ارزش بوده و باید آن را در رتبه بالاتری قرار دهد. معمولا به دلیل این که فاکتورهای فنی زیادی در این بخش وجود دارند که باعث می شود سخت و پیچیده به نظر برسد. ما این جا هستیم تا به شما کمک کرده و با آموزش سئو تکنیکال به شما، آن را آسان نماییم.

الگوریتم رنک برین برای اولین بار در سال 2015 معرفی شد که در ابتدا به عنوان یک الگوریتم کمکی برای الگوریتم مرغ مگس خوار به شمار می‌رفت. رنک برین بر اساس تکنولوژی هوش مصنوعی و بر اساس الگوریتم‌های ماشین لرنینگ طراحی شده. این بررسی‌ها توسط رفتار کاربرها انجام می‌شود و اگر کاربرها رفتار مثبتی داشته باشند، قطعا جایگاه بهتری به شما تعلق می‌گیرد و اگر رفتار مناسبی نداشته باشند، از جایی که هستید هم بیشتر افت می‌کنید. چون قطعا متخصصان تجربیات فعلی خودشان را پس از چند سال و پس از آزمون و خطاهای بسیار به دست آوردند برای همین، آنها را به صورت رایگان در اختیار هر کسی قرار نمی‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوره درخواست مشاوره خود را ارسال کنید و یا با ما در تماس باشید.

این بر اساس اعتبار صفحاتی است که برای کلمه کلیدی مشخص شده رتبه بندی می‌شوند. مرور فهرستی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های الگوریتم اصلی (مانند پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار،…) می‌تواند راهی عالی برای دریافت یک نمای کلی از نحوه تکامل جستجوی Google و SEO در طول سال‌ها باشد. سئو کلاه خاکستری در مرز بین دو روش قبلی قرار دارد و از ترکیبی از تکنیک‌ های سئو کلاه سفید و سیاه استفاده می‌کند. در این بخش به بررسی پرتکرارترین سوالاتی که کاربران از ما پرسیده اند پرداخته و به آن ها پاسخ می دهیم. این بخش در اختیار شما قرار گرفته است تا به برخی از سوالات احتمالی شما در مورد سئو نیز پاسخ دهد. به طور کلی، بررسی سایت کمک می کند تا با پیاده سازی تکنیک های مناسب، رتبه سایت خود را افزایش داده و به ترافیک ارگانیک بالاتری برسید.

به طور کلی ریسپانسیو بودن سایت‌ها یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید تمام سئوکار ها با آن آشنا باشند و طراحان سایت این پلتفرم‌ها را با این ویژگی راه اندازی نمایند. این که همه‌ی سایت‌ها و کسب وکار‌های اینترنتی به سئو نیاز دارند یک موضوع کاملا بدیهی و مشخص است. اگر از shopify, wix, magneto, joomla یا هر سیستم مدیریت محتوای دیگری استفاده می‌کنید تقریبا تفاوتی نمی‌کند. تمام نکاتی که در این صفحه آموختید روی تمام این سیستم‌ها نیز باید پیاده‌سازی شود. یک دوره رایگان و گام به گام که با آن می‌توانید تکنیک‌‌های سئو را به صورت رایگان و کامل بیاموزید.

این الگوریتم به حدی مهم است که در اکثر دوره‌های آموزش سئو و تولید محتوا رایگان و پولی، حتما درباره آنها صحبت می‌کنند. البته در داکیومنت‌های گوگل، فاکتورهای رتبه بندی به خوبی توضیح داده نشده و برای همین پیشنهاد می‌شود که برای بهبود رتبه‌های سایت خودتان، حتما در یگی از دوره‌های آموزش سئو حرفه ای شرکت کنید. مراحل رتبه بندی در موتورهای جستجو، کاملا بستگی به فعالیت سئو شما دارد که چطور آنها را در سایت خودتان اجرا کرده باشید. حدود بیش از 200 فاکتور رتبه بندی در داکیومنت‌های گوگل منتشر شده که با استفاده از آنها می‌توانید رتبه بندی سایت‌های خودتان در موتورهای جستجو را بهبود ببخشید. این کرالرها به مانند یک تیم تجسس عمل می‌کنند و حتی لینک‌هایی که در داخل سایت شما وجود داشته باشند را هم بررسی می‌کنند تا به نتیجه مطلوب مدنظر خودش برسد. هر روزه این ربات‌ها در سراسر اینترنت پخش می‌شوند تا اطلاعاتی که گوگل و بقیه موتورهای جستجو به آنها نیاز دارند را به دست بیاورند.

تمام تلاش ما این است تا در سایت‌های دیگر با استفاده از راه‌های مختلف سئو خارجی نظیر لینک سازی، کامنت گذاری و… ارزش و اعتبار بالایی برای سایت خود بسازیم. پس باید گفت در سئو خارجی،‌ هدف بهینه سازی سیگنال‌هایی است که خارج از وب سایت شما اتفاق می‌افتند. در این بخش از آموزش سئو به کارهایی از جمله ایجاد بک لینک و راه اندازی کمپین‌های رپورتاژ پرداخته می‌شود. به طور کلی یکی از مفاهیم مهم در سئو داخلی و طراحی سایت، لندینگ پیج‌ها هستند که می‌توانند در افزایش یا کاهش نرخ تبدیل کاربران موثر باشند. لندینگ پیج‌ها، صفحاتی می‌باشند که معمولا با هدف خاصی به صورت موقت یا دائمی ساخته شده و غالبا برای تبلیغ یک محصول یا خدمات به کار می‌روند.

برای همین نیاز است که حتما هر کاری که در سایت انجام می‌دهید به منظور افزایش تجربه کاربری باشد. اکثر موتورهای جستجو به مانند گوگل و بینگ، یک ابزاری برای مدیریت سایت‌های شما دارند که ابزار گوگل، “سرچ کنسول” و ابزار بینگ نیز “وبمستر بینگ” است. الگوریتم گوگل ونیز یکی از الگوریتم‎های قدیمی گوگل است که در سال 2012 منتشر شد و به بهبود جستجوی محلی کمک می‎کرد. گوگل فهمیده بود که تعداد زیادی از کاربران، به دنبال این هستند که نزدیک‌ترین خدمات یا مکان‌های خاص نسبت به خودشان را پیدا کنند و بعد از این اتفاق، گوگل تصمیم گرفت تا الگوریتم ونیز را منتشر کند. بودجه مورد نیاز برای بهبود رتبه وبسایت در گوگل بستگی به استراتژی‌های شما و هدف‌های کسب و کارتان دارد. درواقع شما باید تا حد ممکن، کیفیت صفحات سایت خودتان را بالا ببرید تا موتورهای جستجو به مانند گوگل، بتوانند تشخیص دهند که شما لیافت این را دارید که در موتور جستجوی خودشان شما را ثبت کنند.

تاثیر بازاریابی محتوا تنها در جذب مخاطب نیست بلکه بر تبدیل کاربر به مشتری و ایجاد حس وفاداری نیز موثر است. مثلا کسی که “خرید کفش نایک” را جستجو کرده مشخصا به دنبال خرید اینترنتی یا حداقل اطلاع از قیمت محصولات است. در شروع یادگیری تمرکز ما باید روی شناخت مفاهیم و آشنایی با اصطلاحات باشد. گوگل از معیارهای ابزارهایی مانند Moz، Ahrefs و Majestic به‌ طور مستقیم استفاده نمی‌کند و این ابزارها به‌ صورت مستقل از گوگل عمل می‌کنند. اگر میخوای بدونی چه جوری میتونی این معیارهارو برای سایت خودت یا رقیبات دربیاری من داخل مقاله آموزش moz pro کامل این موارد رو بهت توضح دادم.

اگر می خواهید به صورت کامل تر این بخش را یاد بگیرید توصیه می کنیم مقالات معرفی شده و همچنین ویدیو آموزشی آن را ببینید. البته این نکته را هم بدانید که در بسیاری از مواقع هم می‌توان کلمات مترادف را جزو کلمات برود مچ معرفی کرد. واکنشگرا بودن یا همان قابلیت ریسپانسیو، امروزه در همه قالب‌های وردپرس رعایت می‌شود و اگر سایت شما از قابلیت برخوردار نیست، باید قید سئو را هم بزنید. شما باید پس از ثبت نام، سایت مپ خودتان را در این ابزارها ثبت کنید. کرال به زبان فارسی، معنی خزیدن را می‌دهد و به ربات‌های که وظیفه کرال کردن را به عهده دارند را کراولر یا همان خزنده می‌گویند و به مراحلی که انجام می‌دهند هم کرالینگ یا Crawling گفته می‌شود.

نقشه سایت جزو بخش‌های اصلی هر وبسایتی به شمار می‌رود که باید حتما آنها بسازید و به ابزار گوگل سرچ کنسول معرفی کنید. مباحث مختلف و زیادی وجود دارد که باید آنها در جهت موبایل فرندلی، رعایت کنید ریسپانسیو بودن سایت یکی از مهم‌ترین آنهاست. یعنی کاربر با هر دیوایس و هر اندازه صفحه نمایشی، باید بتوانید سایت شما را بدون هیچ مشکلی مشاهده کند. اسکیما مارک‌آپ هم بخش دیگری از سئو تکنیکال به شمار می‌رود که با استفاده از آن می‌تواند به کاربر و گوگل کمک کنید تا جزئیات بیشتری از محصول شما را در نتایج گوگل مشاهده کنند. الگوریتم موش کور هم به مانند الگوریتم کبوتر، در حوزه سئو محلی فعالیت می‌کنند و بر کسب و کارهای محلی نظارت دارد. کسب و کارهای محلی درواقع کسب و کارهایی هستند که فقط در یک منطقه خاصی فعالیت می‌کنند و قصد ارائه محصولات خودشان را فقط در یک منطقه خاصی دارند.

در دوره‌های کارآموزی، شما خودتان می‌توانید به کمک پروژه‌هایی که به واسطه شرکت سئو و طراحی سایت در دست شماست، تجربه کسب کنید و به طور کامل با استراتژی‌های مختلف، آشنا شوید. همین موضوع باعث شده تا تعداد قابل توجهی، بینگ را به عنوان موتور جستجوی مدنظر خودشان برای سرچ انتخاب کنند. دقیقا به دلیل اینکه اکثر متخصصان سئو، گوگل را برای سئو کردن سایتشان در نظر گرفتند، باعث شده تا عرصه رقابت در موتور جستجو بینگ، بسیار آسان‌تر از گوگل شود. همانطور که در بخش سئو چیست هم توضیح دادیم، سئو به یکسری مراحلی گفته می‌شود که می‌تواند رتبه‌های سایت شما را در موتورهای جستجو، بهبود ببخشد. برای همین بهتر است که یک درک کلی از موتور جستجو داشته باشیم تا بهتر بتوانیم مراحل سئو را درک کنیم.

سئو خارجی یا آف پیج به کلیه فعالیتهایی گفته میشود که بیرون از سایت برای بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج گوگل انجام میدهید. در واقع SEO فرآیند حذف مراحل اضافی برای کمک به یک وب سایت یا محتوا به جهت بالا آمدن در صفحات اول جستجوی Google است. درست است که شما می‌ توانید این کار را با پرداخت پول به گوگل نیز انجام دهید، اما تفاوت‌ های اساسی بین سئو و تبلیغات پولی وجود دارد و سئو یک رتبه بندی ارگانیک و طبیعی برای سایتتان ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، سئو کلاه سفید به تمام تکنیک‌های سئوی معمولی اشاره دارد که به دستورالعمل‌ها و قوانین گوگل پایبند هستند. این یک استراتژی بلندمدت است که در آن بهبود رتبه‌بندی نتیجه‌ بهینه‌سازی خوب، محتوای با کیفیت و رویکرد کاربر محور است. اگر تازه با کلمه SEO (بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو) آشنا شدید و تمایل به یادگیری سئو دارید و نمی دونید که آیا این مهارت، مناسب شما هست یا نه یا نمیدونید از کجا شروع کنید، این ویدیو مخصوص شماست!

با اینکار ربات‌های گوگل عادت می‌کنند و هر روز راس ساعت برای ایندکس صفحات جدید وارد سایت می‌شوند. بعد از پایان کیورد ریسرچ و شناخت موضوعات مهم سایت و البته سایر موضوعاتی که باید برای آن‌ها محتوا بنویسید؛ حالا نوبت نصب وردپرس و افزونه‌های وردپرس است. البته برای انجام این کار نیاز دارید تا به تعداد کافی محتوا تولید کرده باشید و سپس این محتواها را در یک صفحه با رابط کاربری عالی در کنار هم جمع کنید و لینک دهید. روش کار سیستم افلیت به این صورت است که به افرادی که باعث فروش محصولات شما می‌شوند درصد می‌دهید. من تعجب می‌کنم بعضی از سایت‌های فروشگاهی بخش مقالات و وبلاگ ندارند! در صفحات دسته‌بندی مقالات در سایت‌های فروشگاهی؛ چندان بحث سئو نداریم.

توصیه می‌شود که کلمه کلیدی اصلی خود را در عنوان صفحه قرار دهید به کار ببرید؛ چراکه کاربران در موتور جستجو آنها را سرچ می‌کنند و در نتیجه احتمال مشاهده و پیشنهاد مقالات شما بیشتر خواهد بود. در تعریف دیگر همچنین می‌توان گفت به مجموعه اقداماتی که برای بهینه‌تر کردن وضعیت محتواهای درون یک سایت انجام می‌شوند،‌ سئو داخلی یا On-Page SEO‌ گفته می‌شود. این کارها اثرات مختلفی دارند که از آن جمله می‌توان به افزایش نرخ تبدیل در سئو،‌ کاهش نرخ بانس ریت،‌ غنی سازی محتوا و افزایش کیفیت آن اشاره کرد. همه این موارد در نهایت منجر به افزایش رتبه سایت و صفحات شما خواهد شد. برنامه نویسی و کدها در طراحی سایت یکی از مهم‌ترین موضوعات برای افزایش سرعت این پلتفرم‌ها هستند.

سئو خارجی ( off-page SEO) به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که خارج از سایت خودمان انجام می‌دهیم ولی بر سئو سایت و جایگاه ما در نتایج جستجو تاثیرگذار هستند. سئو خارجی می‌تواند دایره گسترده‌ای از اقدامات را شامل شود ولی بیشتر با فرآیند لینک سازی و مدل‌هی مختلف آن شناخته می‌شود. گوگل ارزش زیادی برای محتوای کاربردی و دست اول قائل است ولی سایت‌های زیادی در اینترنت داریم که با ارائه چنین محتوایی همچنان جایگاه مناسبی در نتایج جستجو ندارند. اگر شما جایگاه مناسبی در نتایج جستجوی گوگل داشته باشید این کاربران به سایت شما وارد شده و اطلاعات تکمیلی از محصول یا خدمت شما دریافت می‌کنند. همین فرآیند ساده موجب می‌شود که ارتباط بیشتری با مردم داشته باشید و شانس خود را برای تبدیل آنها به مشتری افزایش دهید. اگر تسلط زیادی به زبان انگلیسی دارید برای یادگیری سئو و بهینه سازی که هیچ برای هرکاری منابع خارجی را تا جای ممکن فالو کنید و منبع آموزش های خود را بهترین های خارجی بگذارید.

حالا در بخش بالا؛ سمت راست صفحه از لیست کلمات کلیدی خروجی اکسل بگیرید. داشتن جایگاه در نتایج گوگل بسیار مهم است اما از آن مهم‌تر این است در کدام جایگاه گوگل قرار می‌گیرید. طبق آمار منتشر شده که در تصویر زیر می‌بینید ۷۵.۱٪ کلیک کاربران گوگل فقط روی ۳ نتیجه اول گوگل انجام می‌شود. اگر می خواهید برای سایت خود ترافیک جذب کنید، سئو یک الزام مطلق است. طبق یک مطالعه که اخیرا منتشر شده است؛ ۵۷٫۸ درصد از کل ترافیک وب‌سایت‌ها از گوگل سرچشمه می گیرد. جدیدترین به­ روزرسانی­ ها را دریافت کنید و به همان سرعت که تغییرات جدید به وجود می­ آیند، یاد بگیرید.

که با آپدیت جدیدی گوگل Experience (تجربه تولید کننده محتوا) را به آن نیز افزود و این الگوریتم تبدیل شد به EEAT. هدف از این الگوریتم آن است که محتوای سایت باید در نزد گوگل دارای اعتبار باشد و این اعتبار به واسطه تخصص نویسنده و صاحب سایت تأمین شود. با این آموزش با نکات اولیه اما کاربردی سئو میتوانید به رشد وبسایت کسب و کار خود کمک کنید. قطعا داشتن دانش برنامه نویسی در بحث سئو به شما کمک می‌کند اما اینکه آگاهی و تسلط آن اجباری است، خیر! شما می‌توانید با آگاهی از مباحث مقدمانی برنامه نویسی که مربوط به سئو می‌شوند، به راحتی با تیم برنامه نویسی ارتباط گرفته و مشکل خود را با کمک آن‌ها برطرف کنید. برای دریافت جواب سوالات آموزش سئو خود می‌توانید از طریق بخش نظرات همین صفحه اقدام نمایید و سوالات خود را در زمینه سئو از آقای دهقانی بپرسید.

با سیگنال‌های تجربه کاربری است که گوگل متوجه می‌شود کاربر از حضور در صفحه راضی است یا آزار می‌بیند. برای بهینه‌سازی صفحه از نظر سیگنال‌های تجربه کاربری نکات زیر را چک کنید. برای یافتن هدف جستجوی کاربر؛ راحت‌ترین کار این است که صفحه اول گوگل را بررسی کنید. علاوه بر گوگل؛‌ ساختار بهینه سایت به کاربران سایتتان نیز کمک می‌کند اراتباط بهتری با سایتتان برقرار کنند. بعضی از صفحات که مهم‌تر هستند ده‌ها کلمه کلیدی با هدف جستجوی یکسان نیز خواهند داشت که به آن‌ها اختصاص یافته است.

شما باید پس از آموزش‌ مفاهیم اولیه سئو، مواردی را که درباره سئوی داخلی، فنی سایت و لینک‌سازی یاد گرفته‌اید، روی یک سایت واقعی اجرا کنید. پیشنهاد من اینه که ابتدا تسلطتون رو در یک مهارت افزایش بدید و بعد اگر نیاز به افزایش مهارت در حوزه های مختلف مثل دیجیتال مارکتینگ و سئو برای افزایش فروش وبسایت یا ... خودتون دارید میتونه این کار کمک کننده باشه و حتی درآمدزایی هم داشته باشید. آشنا کردن چشم مخاطبان با URL سایت نیز می‌تواند به مرور زمان جامعه هدف را با سایت آشنا‌تر کند. از این رو گاهی سئو کار‌ها دامنه سایت را به عنوان انکرتکست انتخاب می‌کنند.

این ابزارها ایرادها و کمبودهای سئو سایت را پیدا کرده و با دادن اطلاعات مفید در مورد بخش مربوطه، مانند تحقیق کلمات کلیدی، به رشد سایت و افزایش رتبه آن در صفحه نتایج موتور جستجو کمک می کنند. ترافیک ارگانیک اشاره به افرادی دارد که از طریق موتور جستجو وبسایت شما را پیدا و از آن بازدید می‌کنند. برای هدایت صحیح این ترافیک، وب سایت شما باید به طور موثر optimization شود. در واقع هدف این است که گوگل تشخیص دهد که وب سایت شما بهترین و مرتبط‌ترین پاسخ‌ها را به سوالات مردم می‌دهد. تقریباً در هر ثانیه جستجو در گوگل انجام می‌شود و با استراتژی سئوی مناسب، کسب و کار شما با نتایج جستجو رقابت می‌کند.

بیایید ببینیم چگونه از لینک‌های محتوایی به بهترین شکل استفاده کنیم. همچنین می‌تواند بعد از انتشار صفحه روی دکمه منتشر شد کلیک کند تا برای شما ایمیل ارسال شود و در همین بخش می‌توانید با نویسندگان سایت خود تعامل داشته باشید. مثلا اگر سایت شما در حوزه فروش عطر و ادکلن است؛ کلمات بذر شما عطر و ادکلن می‌شوند. یکی از دلایلی که به این کلمات کلیدی بذر گفته می‌شود این است که مانند یک بذر رشد می‌کنند و شاخ و برگ می‌گیرند. گوگل الگوریتم‌های بسیار زیادی دارد و این الگوریتم‌ها آپدیت و بروزرسانی می‌شوند.

بلکه نوعی نگرش به محیط وب و تولید محتوا و شکلی متفاوت از حضور در فضای آنلاین است. درس‌های مربوط به سئو در متمم با هدف تربیت متخصص سئو طراحی نشده‌اند. محتوایی که تولید می کنید باید دارای منبع باشد، از مطالبی استفاده کنید که اعتبار بالایی دارند و مخاطب از خواندن آن به هدفی که داشته است برسد. ویژگی‌های کلیدواژه، اصل انتخاب و اولویت‌بندی کلیدواژه‌ها برای تقویت استراتژی سئو شما. یکی دیگر از منابع عالی کلمات کلیدی با تکه‌های برجسته کادر به اصطلاح «People also ask» است که اغلب در زیر قطعه برجسته ظاهر می‌شود. برای اطمینان از اینکه عنوان و توضیحات شما دارای طول مناسبی هستند، می‌توانید از ابزار رایگان ما به نام SERP Simulator استفاده کنید.


سئوکار ناصر رسولی